Monday, May 25, 2009

Työn raskaan raataja

Ikäänkuin se ei riittäisi, että on ihan käsittämätön määrä töitä, sen lisäksi pitäisi siinä ohessa keksiä, kuinka laskuttaa, verottaa, seurata menoja ja tuloja, verovähennyksiä, "toiminimiasioita".

Huh. Onneksi se on täällä paljon helpompaa, pelkällä sotulla pääsi alkuun. Omana itsenään saa laskuttaa, mikä on ihan näppärää. Jos haluaisin firman nimeksi jotain hassunhauskaa, pitäisi ilmeisesti rekisteröidä se ja maksaa vero, mutta onneksi en jaksa keksiä mitään hassua vaan oon ihan Lilli vaan. En Lilli Keinaenen Studio edes. Saatika Design Agency. Ihan yksityishenkilö vaan.

Verot pitää itse laittaa sivuun tuloista ja maksaa vuoden päätteeksi. Onneksi tähän on paljon apuja olemassa. Kun viime vuoden veroja oltiin laittamassa kuntoon H&R Blockilla, sieltä sain ihan hyviä käytännön vinkkejä siihen, kuinka verojen maksu kannattaa hoitaa (ylläripylläri siihen liittyy lomake ja shekki). Koitan sen lisäksi organisoida muut paperit kuntoon, ettei vuoden lopuksi tarvi itkustaa.



Löysin hyvän online-palvelun (ilmainen!), jossa voi järjestellä kuittimeret ja tulot ja menot ja se kertoo verot ja muistuttelee. Mahtavuutta! Outright.net.

Ihmeen paljon on olemassa perusosaltaan ilmaisia palveluja, mulla on nyt muunmuassa ilmainen backup-palvelu, iDrive, joka ainakin tänhetkiseen tarpeeseen riittää. Jos tykästyn siihen, maksan varmaan vähän isommasta tilasta, nyt on 12 Gt. (sori niille jotka sai sieltä mainospostia, piti ilmiantaa kavereita jos halus ilmaista lisätilaa...en voinut vastustaa!)



Mun tiedostonjako asiakkaiden suuntaan hoituu oikein mainosti www.box.netin kautta. Tosi hyvännäköinen palvelu, ja käyttäjäystävällinen. Perussetti ilmainen, ja en usko edes kaipaavani isompaa ainakaan ihan heti. Mulla se ei ole säilytyspaikka, vaan tosiaan "tässä sulle tää tiedosto"-tyyppinen paikka.


Tunteja seuraan ilmaissoftalla Work Timer for Mac. Jos sen ikoni olisi kaunis, se olisi täydellinen. Mutta se on tosi ruma. Jos mulla olisi aikaa, tekisin sen kuvakkeen uusiksi niille kiitokseksi.

Enpä taida ehtiä kyl ikinä.

Tuosta ohjelmasta ihan copy-peistaan tunnit laskuun, ja pyöristän vasta lopuksi, mitä he tuntuvat arvostavan.




Onneksi Kaliforniassa ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa aineettomista palveluista ja tuotteista.
Jos toimittaisin tekemäni työn cd:llä, niin silloin se olisi alvitettava, mutta jos se liikkuu sähköisesti, ei tarvitse. Ja jos tilaan painotuotteen asiakkaan puolesta, se on ookoo, mutta jos maksaisin sen eka itse ja sitten asiakas maksaisi mulle, niin sit alvit menisi mulle.

Kaikenlaista sitä täytyykin selvitellä!
Käyntsäritkin pitäis jossain välissä kerkee tekeen. Huoh.


Lyhyt selostus siitä, miten mun työt lähti käyntiin:
  1. Osallistuin (ja se on yhä kesken) Taproot Foundationin hyväntekeväisyysprojektiin, jossa tuotamme markkinointimateriaaleja kodittomien tukikeskukselle. Mun tiiminvetäjä on noin kuuskymppinen Jack.
  2. Jackin kaveri oli kysellyt siltä kontaktia graafikkoon. Se ehdotti mua.
  3. Aloitin projektin niille
  4. Eka lasku lähti maaliskuussa kun sain paperit kuosiin
  5. Olivat supertyytyväisiä ja pyysivät multa tarjousta niiden firman ja yhden toisen firman yhteisen rahaston brändäysprojektiin. Mainostoimistoja ja minä tarjouskilvassa. Ja mää voitin! Enkä ollut halvin, vaikkakin halvimpien joukossa.
  6. Se projekti on edennyt tosi hyvin, oon siis ollut vastuussa nimenkehittämisestä, logosta, ja nyt tehdään käyntsärii ja sensellaista.
  7. Nyt se toinen firma tuossa edellisessä projektissa haluaa mun palveluita. Jee!
Ja kun tähän lykkää päälle ison kasan BAWT-hommaa ja sen pro bono-taprootprojektin, joka vihdoin lähti liikkeelle...mää oon kiireisempi kuin olen koskaan eläissäni ollut. Mun BAWT-pesti loppui virallisesti ens viikolla, mutta jään vielä vähän roikkumaan, koska jäi asioita tekemättä.

Nyt pitäis sille kodittomien tukikeskuksellekin alkaa logoa vääntämään. Ja firma 1 on periaatteessa lykännyt kaiken niiden edellisen graafikon hommat mulle, mikä on tyhmää, koska se nainen oli ihan stressikimppu, ja meidän piti jakaa puoliksi. Ois tosin helpompi jakaa, jos se osais tehdä yhtään mitään kunnolla! Ikänsä alalla töitä tehnyt, mutta ei mitään silmää väreille, linjoille saatika tän hetken tyylille. Se on umpikasari. Eikä millään haluais kuunnella mun ohjeita. Mutta sen on pakko, koska mun titteli on Art Director ja se on projari/mun assistentti. Hahahaaa!

Meninpä vähän sivupoluille.

Mutta niin, mun bisnes rullaa. Kuka ois ikinä arvannut? Yhden oikean ihmisen kun tapaa, niin siitä se sitten lähtee.

Tai lähtee käsistä, pikemminkin, siis.

No comments:

Post a Comment